۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۵:۵۹

در میان استقبال پر شور مردم

موسیقی نواحی در گوش تاریخ می پیچد/کرمان غرق در نوای موسیقی

موسیقی نواحی در گوش تاریخ می پیچد/کرمان غرق در نوای موسیقی

کرمان-برگزاری جشنواره موسیقی نواحی در مکان های تاریخی کرمان این تصور را درذهن آدمی متبادر می کند که تاریخ آغوش به روی هنرمندان گشوده و نوای سازهای نواحی دردهای خودرابرای تاریخ بازگو می کنند.

خبرگزاری مهر - گروه استان ها: چند سال پیش بود که آوای سازهای جشنواره موسیقی نواحی در گوش کریمان پیچید و این جشنواره با حضور گسترده مردم برگزار شد و امسال بعد از وقفه ای طولانی مدت خانه شهر کرمان بار دیگر میزبان هنرمندان این حوزه از سراسر ایران زمین است. نهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی از ۱۷ تا ۲۰ اردیبهشت ماه در کرمان در حال برگزاری است و دبیرخانه جشنواره در کرمان دایر شده است.

حضور هنرمندان از شمال، جنوب، شرق و غرب کشور حال و هوایی خاص به کرمان بخشیده و آوای موسیقایی عجین شده با فرهنگ و آداب و رسوم مردمان ایران زمین از گوشه و کنار کرمان به گوش می رسد؛ خوب که گوش فرا دهی می توانی ترنم موسیقی مازندرانی، کرمانشاهی، خراسان شمالی و جنوبی، خوزستانی، جیرفتی و بمی، زنجانی، لرستانی، سیستان و بلوچستانی و تربت جامی را بر روح خویش احساس کنی.

این جشنواره غیر از خانه شهر که محل داوری و اجرا برای عموم است در مکان های تاریخی دیار کریمان همچون باغ شاهزاده ماهان، پارک مادر و میدان گنجعلیخان نیز در ساعاتی مشخص در حال برگزاری است.

یکی از جنبه های مثبت این دوره از جشنواره موسیقی نواحی اجراهای شهرستانی است؛ به گونه ای که به گفته محمدرضا علیزاده دبیر اجرایی این جشنواره؛ شاهد اجرای برنامه ها در ۹ شهر به غیر از شهر کرمان هستیم که البته اقبال مردم نیز مواجه شده و میزان عطش مردم شهرستان ها را به برنامه های هنری را نشان می دهد.

داوری تنها در بخش جداگانه در کرمان صورت می گیرد و هنرمندان حاضر در این جشنواره به صورت دوره ای در مکان های مشخص شده موسیقی خود را اجرا می کنند و عموم مردم بدون پرداخت وجه می توانند در این جشنواره از لذت موسیقی بهره مند شوند.

امروز صبح اجراهایی برای بخش داوری از خراسان شمالی و جنوبی، تربت جام، مازندان، زنجان، لرستان و سیستان و بلوچستان در ساعت ۱۰ تا یک بعدازظهر با حضور داوران صدری، جاوید و توحیدی در بخش رقابتی جشنواره در محل خانه شهر کرمان برگزار شد.

برنامه بعدازظهر که مختص پیشکسوتان و اجراهای عموم است از ساعت پنج تا هفت بعدازظهر امروز در میدان گنجعلیخان و از  هشت تا ۱۰ شب در خانه شهر کرمان برگزار می شود.

درهای باز مکان های تاریخی به روی هنرمندان موسیقی نواحی

سیدمحمد مسلمی یکی از حاضرین در جلسه می گوید: اتفاق بسیار خوبی در کرمان با برگزاری این جشنواره افتاده است و شور و نشاط مردم نیز با چنین اقداماتی افزایش پیدا می کند.

وی ادامه می دهد: در شب افتتاحیه اجراهای خانه شهر طولانی شد و این در حالی است که اجراهای پارک مادر و میدان گنجعلیخان و باغ شاهزاده در حد ۴۵ دقیقه بود و با وجود اینکه تمامی آنچه که لازم بود برای برقراری جلسه نیاز بود مهیا شده بود اما زمان کمی را به این برگزاری اختصاص داده بودند.

وی با اشاره به اینکه سالن اصلی برگزاری موسیقی نواحی خانه شهر کرمان است افزود: در مکان هایی چون باغ شاهزاده و پارک مادر و میدان گنجعلیخان به دلیل عمومی بودن مکان ها و بودن جمعیت زیاد استقبال مردمی بیشتر است و به همین دلیل با وجودی که ۴۰۰ صندلی چیده شده بود و با وجود زمان کم برنامه نزدیک ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر ایستاده برنامه را تماشا کردند.

مریم مقیمی از علاقمندان موسیقی نواحی است که در گفتگو با مهر اظهار کرد: تبلیغات از لحاظ کمیت بسیار خوب بوده است اما متاسفانه با توجه به بیلبوردها و تبلیغات زیادی که در سطح شهر دیده شد نامی از مکان ها و ساعات برگزاری جشنواره برده نشده بود که اگر دیده می شد قطعا استقبال نیز بیشتر بود.

وی با بیان اینکه نام بردن از مکان هایی چون باغ شاهزاده، میدان گنجعلیخان و پارک مادر می تواند بهانه ای خوب برای استقبال هر چه بیشتر مردم باشد، گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان از لحاظ اجرایی و نظم در برنامه ها بسیار خوب عمل کرده و امیدواریم بتوانیم در کرمان به عنوان تنها استانی که نقطه نقطه آن موسیقی نواحی خاص خود را دارد  بدون وقفه هر ساله شاهد برگزاری این جشنواره باشیم.

حضور ۱۸۰ هنرمند در جشنواره موسیقی نواحی

علی سلطانی مسئول کمیته اجرایی نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با اشاره به حضور بیش از ۱۸۰ هنرمند در این جشنواره گفت: بخش راویان اصالت بخش اصلی رقابتی جشنواره است که گروه های مختلف که قبلا کارشان بازبینی و انتخاب شده است در این بخش به رقابت پرداخته تا با بررسی هیئت داوران گروه های برتر شناخته شوند.

وی بیان داشت: از صبح جمعه ۱۷ اردیبهشت ماه این جشنواره افتتاح شده است و تا ۲۰ اردیبهشت نیز ادامه خواهد داشت.

وی افزود: این جشنواره شامل بخش نشست های تخصصی موسیقی، بخش سینمای مستند، بخش اجراهای عمومی و اجراهای شهرستانی است.

ظرفیت های استانی در جشنواره های ملی مورد غفلت قرار گرفته است

گفتگوی کوتاهی نیز در این میان با گروه «گلداز» از سیستان و بلوچستان به مدیریت گل محمد بلوچی داشتیم که در این گفتگو بلوچی می گوید: فراخوانی برای شرکت در جشنواره فرستاده شد و کارهامان را برای ارزیابی فرستادیم و برگزیده و در نهایت دعوت به کرمان شدیم.

وی با اعلام رضایت از روند برگزاری جشنواره اظهار کرد: اگر مدیریت قوی تری در زمان بندی اجرای برنامه ها اعمال می شد بهتر بود؛ چرا که هنرمند برای ارائه هنرش حتی اگر یک شبانه روز هم وقت بگذارد خسته نمی شود و برنامه اش را اجرا می کند در اکنون زمان به دست مدیریت است که باید آن را راهبری کند.

این هنرمند حوزه موسیقی نواحی ادامه داد: در شب افتتاحیه متاسفانه برخی هنرمندان که باید کار را در مدت ۱۵ دقیقه ارائه می دادند ظرف ۴۰ دقیقه روی صحنه اجرا کردند که این منجر به طولانی شدن کار، خسته شدن مخاطبین و هدر رفتن زمان برای دیگر شرکت کنندگان شد.

وی گفت: این گروه ۲۰ سال است که در زمینه موسیقی فعالیت می کند و از وسایلی چون «قیچک» به معنای سرود که ساز اصیل بلوچستان است، تنبورک، دولک و کنجری یا همان دایره استفاده و آهنگ های فلوکلور یعنی سینه به سینه ای کار می کند.  

بلوچی با بیان اینکه در جشنواره های داخلی شرکت و مقام هایی را نیز آورده ایم و خارج از کشور در آفریقا، سوئد، فرانسه، ایتالیا و ترکیه نیز برای عموم اجراهایی را داشته ایم.

وی گفت: برای برگزاری و اجرای این برنامه ها و جشنواره ها  مسئولان و دست اندرکاران نگاهی هم به شهرها و دیگر اقصی نقاط کشور داشته باشند و تنها مرکز ایران را نبینند و بگذارند مردم با فرهنگ های شهرهای حاشیه و دیگر اقصی نقاط ایران نیز آشنا شوند.

کد خبر 3618672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha